Business Model Canvas

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een krachtige tool om jouw business model op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, onder de loep te nemen en communiceerbaar te maken.

Waarom zou je het Business Model Canvas gebruiken?

  • Meer focus op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden.
  • De value proposition waarmee je in het verleden succesvol bent geweest, is niet onderscheidend meer. Wees kritisch voor jezelf.
  • De markt vraagt om vernieuwing en verandering en je weet niet precies waar je moet beginnen of wat de consequenties zijn van je interventies.
  • Je wilt het ondernemerschap binnen het bedrijf een stevige impuls geven.

Hoe onderscheidend is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas brengt snel, duidelijk en visueel in kaart welke onderdelen in je bedrijf essentieel zijn om (nog) succesvoller te zijn, welke onderdelen verbeterd moeten worden en welke vernieuwingen of innovaties nodig zijn. Het zorgt voor een grondige, diepgaande aanpak zonder je in de details te verliezen.

Business model canvas

De 9 onderdelen van het Business Model Canvas

  1. Customer Segments

Welke specifieke klanten(groepen) wil je bedienen? Wat zijn de behoeften van deze klanten(groepen)?

  1. Value Proposition

Welke onderscheidende waarde bied je? Welke problemen help je oplossen? Dit kunnen zowel de huidige als de toekomstige behoeftes zijn. Waarom zouden deze klanten zaken met jou moeten doen (en niet met iemand anders)?

  1. Customer Relationships

Hoe onderhoud je de contacten met de verschillende klantensegmenten? Op welke manier wil elk specifiek klantensegment dat jij contact met hen onderhoudt? Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele?

  1. Channels

Hoe worden klanten(groepen) op de hoogte gehouden van ons aanbod? Op welke manier ervaren zij onze value proposition het beste? Op welke manier kunnen zij ons aanbod kopen en verkrijgen?

  1. Revenue Streams

Waar verdienen wij nu ons geld mee? En in de toekomst? Hoe kunnen wij aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen?

  1. Key Resources

Welke hulpbronnen heb je nodig om je value proposition te creëren? Voor je distributie? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen?

  1. Key Activities

Welke kernactiviteiten zijn essentieel om je value proposition te creëren of te versterken? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen?

  1. Partners

Welke partnerships zijn essentieel om ons aanbod te maken of te co-creëren? Welke partners zijn cruciaal om nog succesvoller te zijn?

  1. Cost Structure

Welke kosten zijn essentieel om jouw business model te laten functioneren? Welke hulpbronnen en kernactiviteiten zijn het meest kostbaar? Welke kosten zijn vast, welke zijn variabel?