Value proposition

Wat is een value proposition?

Een value proposition beantwoordt een aantal cruciale vragen die de klant zich stelt:

  • Wat verkoopt/doet jouw bedrijf?
  • Wie is jouw klant?
  • Welke problemen lost jouw dienst of product op?
  • Welke voordelen heeft jouw product of dienst?
  • Waarom moet jouw klant bij jou kopen en niet bij de concurrent?

Het is heel belangrijk dat jouw value proposition het eerste is wat de bezoeker ziet op jouw homepagina.

Wat is een goede value proposition?

  • Duidelijk en eenvoudig.
  • Het communiceert over de concrete resultaten die jouw dienst of product geeft.
  • Het zegt hoe en waarom jouw product of dienst verschilt van de concurrentie.
  • Het vermijdt trends, hypes, superlatieven en jargon.
  • In amper 5 seconden heeft de klant de essentie begrepen.

De value proposition is meestal niet één enkele zin, maar wordt duidelijk uit het samenspel van de titel, subtitel, een aantal concrete USP’s en het beeld dat je op je homepagina gebruikt. Dit betekent echter niet dat je er veel woorden voor nodig hebt. De titel is immers maar één korte zin, de subtitel max. 3 zinnen en dan nog eens max. 3 korte bullets. Hou het dus simpel!